نرفتن به تعطیلات با خطر بیشتر سندرم متابولیک همراه است

16 اوت 2019 - به گفته محققان آمریکایی، تعطیلات به دور از خانه می تواند خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش دهد .این یافته ها در ژورنالPsychology & Health ، و مروری بر آن در هفته جاری درJAMA منتشر شد.

سندرم متابولیک وضعیتی است که با داشتن مجموعه ای از عوامل خطر مرتبط با دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی و سکته مغزی مشخص می شود.

این تحقیق نشان داد كه کارمندان آمریكایی تنهاازنیمی از مرخصی داده شده به آنها استفاده می کنند، و این به طور بالقوه موجب از دست رفتن فرصتها برای رفتن به تعطیلات و استراحت می شود، در حالیکه رفتن به تعطیلات موجب تندرستی و کاهش افسردگی می شود.

در این مطالعه 63 فرد بالغ شرکت داشتند که عمدتاً خانمهای سفید پوست با میانگین سنی 43 سال بوده و نیمی از آنها در مراکز مراقبت های بهداشتی یا آموزش و پرورش کار می کردند. اندازه ی دور کمر، فشار خون، تری گلیسیرید، کلسترول HDL و قند خون ناشتای این افراد اندازه گیری شد.

شرکت کنندگان در یک نظرسنجی دیجیتال به سوالاتی در مورد عادتهای خود در تعطیلات در طی 12 ماه گذشته پاسخ داده و توسط کارشناسان آموزش دیده مصاحبه شدند تا رابطه ی احتمالی بین استراحت و ظهور سندرم متابولیک در آنها بررسی گردد.

نتایج نشان داد که شرکت کنندگان به طور میانگین از 14 روز از مرخصی های داده شده به آنها در طی پنج دوره ی استراحت استفاده کرده اند، که 40٪ این تعطیلات را در خانه های خود گذرانده اند.

افراد شرکت کننده در نظرسنجی، تعطیلات را "دلپذیر و با استرس کم" توصیف کردند. آنها از خواب با کیفیت خوب و مصرف کم الکل خبر دادند.

به طور کلی، حدود 21٪ از شرکت کنندگان دارای معیارهای سندرم متابولیک بودند، که پایین تر از شیوع 35درصدی سندرم متابولیک در جمعیت گسترده ی ایالات متحده است.

تجزیه و تحلیل ارتباط بین سندرم متابولیک و تعطیلات نشان داد که هر استراحت اضافی با کاهش 24 درصدی خطر سندرم متابولیک همراه است.

گذراندن روزهای تعطیل در خانه به جای گذراندن هر تعطیلات در خارج از خانه با کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک همراه بود. احتمال داشتن معیارهای سندرم متابولیک برای شرکت کنندگانی که تعطیلات را بیرون از خانه سپری می کردند 38٪ و برای کسانی که تقریبا بطور متوسط نیمی از زمان مرخصی خود را در خانه بسر می بردند، برابر با 11٪ بود.

دکتر Bryce Hruska ، نویسنده ی اصلی این مطالعه از دانشگاهSyracuse گفت: افرادروایت کردند که تعطیلات آرامش بخش است، بنابراین اگر بیشتر از تعطیلات خود استفاده کنید، استرس کاهش و واکنشهای فیزیولوژیک به استرس نیز کاهش می یابد که ممکن است به کاهش علائم سندرم متابولیک کمک کند.من فکر می کنم بخش مهمی از نتایج ما بر این موضوع تاکید دارد که شما از تعطیلات خود به هر شکلی که برای شما مناسب باشد، استفاده کنید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/aug/not-taking-holidays-linked-with-greater-risk-of-metabolic-syndrome-91428775.html